Kokpit samochodu

Uszkodzony wtryskiwacz – serwis czy wymiana?

Nawet wzorcowa konserwacja układu wtryskowego może nie uchronić go przed koniecznością naprawy czy wymiany. Jak każdy inny element silnika, tak i wtryskiwacze prędzej czy później zaczną się zużywać. Jaki wybór mamy, gdy wtryski zaczynają odmawiać posłuszeństwa? Opcji jest kilka.

Jak sobie poradzić z uszkodzonymi wtryskiwaczami?

SamochódJeśli mechanik po przeprowadzeniu diagnozy stwierdzi, że da się je odratować, możemy zlecić ich naprawę. W całej Polsce nie brakuje dobrych fachowców, którzy oferują między innymi serwis wtryskiwaczy Świętokrzyskie, Mazowieckie, czy Wielkopolskie to przykłady województw, gdzie znajdziemy godnych polecenia mechaników nawet w mniejszych miejscowościach. Uszkodzony wtryskiwacz zostanie dokładnie sprawdzony na stole probierczym i rozebrany na części. Te, które są uszkodzone, wymienia się na nowe, a całość obmywana jest w specjalnej myjce ultradźwiękowej. Wtryskiwacz jest więc kompleksowo odświeżany. Przed zamontowaniem go w silniku, mechanicy powinni pamiętać również o wymianie uszczelniaczy. Są to metalowe podkładki, które mają za zadanie dociskać każdy pojedynczy wtrysk do głowicy i zapewniać mu stabilność. Uszkodzony uszczelniacz może być obluzowany, a to grozi wydostaniem się z układu wtryskowego spalin. Każdy reperowany wtryskiwacz jest poddawany specjalnym testom, które sprawdzają, na ile skutecznie rozpyla paliwo. Mierzony jest również poziom ciśnienia wtrysku oraz pomiar obwodu elektrycznego.

Kokpit samochoduW przypadku nowoczesnych systemów wtryskowych Common Rail specjaliści sprawdzają też dawki wtryskowe i przelewy. Jeśli mechanik zdecydowanie stwierdza, że nie ma sensu regenerować naszego wtryskiwacza, możemy zlecić mu zakup i montaż nowego. Jest to koszt rzędu około kilku tysięcy złotych. W tańszych warsztatach cena może być niższa, jednak zaleca się, aby wszelkich napraw i montaży dokonywać wyłącznie w sprawdzonych autoryzowanych serwisach. Wówczas mamy gwarancję, że zastosowane wtryskiwacze będą w 100% kompatybilne z naszym silnikiem i będą w stanie poprawnie funkcjonować podczas jego pracy. Niestety, w przypadku zakupu nowych wtrysków, często dochodzą też inne konieczne naprawy. Awaria wtryskiwacza jest zazwyczaj wynikiem zniszczenia powierzchni pompy wtryskowej. Zatem oprócz montażu nowego wtrysku, konieczna będzie również wymiana samej pompy i wyczyszczenie zbiornika paliwa, do którego mogły dostać się metalowe opiłki pochodzące z jej ścianek. Tańszą alternatywą są wtryskiwacze używane, jednak tu nigdy nie mamy gwarancji, że będą one działały poprawnie. Często pochodzą one z aut zezłomowanych, które uczestniczyły w wypadku lub były zbyt stare, by można je było dalej użytkować. Do tej opcji warto więc podchodzić szczególnie ostrożnie.

Najbardziej optymalnym rozwiązaniem może się dla nas okazać zwykła naprawa. Jeśli tylko mechanik daje zielone światło i ręczy, że zregenerowany wtryskiwacz będzie służył przez kolejne lata, warto przystać na ten wariant.