Jak wygląda Eurotunel?

Eurotunel to tunel kolejowy, który powstał w latach 1987-1994. Przebiega pod Cieśniną Kaletańską, najwęższą częścią kanału La Manche (lub, jak wolą Brytyjczycy, kanału Angielskiego) i łączy ze sobą francuskie Calais i angielskie Folkestone.

Długość tunelu to nieco ponad 50 km. Wbrew swojej nazwie, nie jest to jeden tunel, ale trzy: dwa kolejowe i przebiegający pomiędzy nimi tunel serwisowy, położone na głębokości kilkudziesięciu metrów pod dnem morza (45-70 m). Tunelem kursują pociągi pasażerskie oraz frachtowe, przewożące samochody, autokary i inne pojazdy. Nie mogą się wśród nich znajdować pojazdy z instalacją gazową.

Wiele osób jadących z Polski na Wyspy busami i autokarami ma okazję zobaczyć tunel i z niego skorzystać. Jest to najlepsze rozwiązanie, aby skrócić czas potrzebny na przewóz osób Polska-Anglia, który zajmuje około doby. Średnia prędkość pociągów w tunelu to 160 km/h, a podróż z jednego terminala do drugiego zajmuje ok. 35 minut. Jest to więc konkurencyjne rozwiązanie w stosunku do podróży przez kanał promem, a do tego podróż może się odbywać bez względu na warunki panujące na morzu.

Co ciekawe, pierwsze plany na stworzenie tunelu łączącego Anglię z kontynentem pojawiły się już na samym początku XIX wieku, jednak nie wyszły poza marzenia aż do końca pierwszej połowy XX wieku.

przewóz pociągiem