Historia samochodów elektrycznych cz. 2

Po wyraźnym upadku produkcji samochodów elektrycznych w początkach XX wieku i braku zainteresowania nimi, rok 1947 okazał się przełomowy dla pojazdów elektrycznych. W laboratoriach Bell Telephone Laboratories stworzono pierwszy działający tranzystor (czyli element wzmacniający sygnał elektryczny). Jego twórcy: John Bardeen, Walter Houser Brattain i William Bradford Shockley otrzymali za to Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki w 1956 r.

Producent baterii Exide,  National Union Electric Company, połączył siły z Henney Motor Company, aby stworzyć pierwszy nowoczesny samochód elektryczny wykorzystujący tranzystor. Produkcją zajął się następnie Henney Kilowatt, jego samochody występowały w dwóch konfiguracjach: z obwodami 36 i 72 woltowymi. Te drugie osiągały prędkość nawet 96 km/h i mogły jechać przez godzinę na pojedynczym ładowaniu. Produkcja pojazdów elektrycznych okazała się jednak zbyt droga i na początku lat sześćdziesiątych projekt został przerwany – przez trzy lata (1958-1961) wyprodukowano mniej niż 100 sztuk.

Mimo iż próby wprowadzenia samochodów elektrycznych na rynek masowy okazały się nieudane, to pozwoliły one na przetarcie szlaków dla późniejszych starań i pomysłów.